28.11.2017

Edycja 2018 - problemy długoterminowe do rozwiązania:

 Problem 1: Do boju w trójboju

Na miejsca… Gotowi? Start! Stworzony przez drużynę, oryginalny pojazd weźmie udział w kreatywnym trójboju… Uczestnicy zaprojektują, zbudują i pojadą wehikułem, który spróbuje zdobyć punkty w trzech dyscyplinach, mianowicie w „curlingu” – przepychając „kamień” do strefy premiowanej, w „lancy” – strącając jedynie określone cele, a także w „slalomie” – nawigując między „pachołkami” i pokonując długość toru w obu kierunkach. Uczestnictwo pojazdu w tym nietradycyjnym triatlonie będzie częścią fabularnego spektaklu, podczas którego zmianie ulegnie wygląd wehikułu, postać „trenera” opowie o jego działaniu, a postać komentatora objaśni poszczególne konkurencje – poprzeplatane jakiegoś rodzaju rozrywką dla publiczności.

Problem 2: O co chodzi z emoji

Pora na opowieść o pewnym obrazku emoji – onegdaj słynnym, obecnie zapomnianym… Pokazując na scenie tę wymyśloną przez siebie historię, zespół wykorzysta trzy samodzielnie skonstruowane, trójwymiarowe, mechaniczne obiekty – wyobrażające różne piktogramy emoji. W trakcie spektaklu jeden z nich zwiększy swój rozmiar, drugi „ożyje” – przeistaczając się w postać odgrywaną przez członka drużyny, a trzeci – przemieni się w jeszcze inne emoji. W przedstawienie wplecione będą też: układ choreograficzny, jakiegoś rodzaju techniczna reprezentacja wysyłania wiadomości tekstowej oraz efekty dźwiękowe wzbogacające widowisko… Dlaczego widowisko? Bo częścią występu nie mogą być wypowiadane słowa ani żadne inne wytwory ludzkiego głos

Problem 3: Bajdokument - prawie prawda

Bywa, że jedna historia niejedną ma wersję, a fikcja może wyglądać na fakt… Drużyna stworzy i zaprezentuje humorystyczne przedstawienie nawiązujące do klasycznego dzieła literackiego, wybranego z określonej listy. Przynajmniej dwóch bohaterów owej książki – z perspektywy których pisarska opowieść jest rzeczywistością – wspominać będzie wydarzenia, w jakich „uczestniczyło”, i sprzeczać się, co do ich przebiegu – dodając, pomijając, kwestionując, wyolbrzymiając i przejaskrawiając rozmaite szczegóły. Cały spór zaprezentowany zostanie w konwencji paradokumentu – ze wszystkimi charakterystycznymi dlań elementami, takimi jak „wywiady” z bohaterami, sceny „zza kulis”, akcja „na żywo” i głos „zza kadru”. Jak było „naprawdę”, wyjaśni sędziom oraz publiczności wymyślona przez zespół postać świadka, o której powieściowy oryginał nie wspomina…

Problem 4: Wieża ze zwierza

Zespół, szkice i pomysły, klej, patyki – i jest wieża. Sęk w tym, że to nie jest wszystko… Stwórzcie jeszcze z wieży zwierza! Zadanie drużyny polega na zaprojektowaniu oraz zbudowaniu wyłącznie z drewna balsa – i ewentualnie kleju – struktury, która podczas konkursowego występu poddana zostanie próbie utrzymania jak największego ciężaru. Haczyk polega na tym, że konstrukcję należy przyozdobić tak, by wyglądem przypominała zwierzę określonego gatunku… „Stworzenie” najpierw trzeba ustawić na stelażu testera, następnie „nakarmić” – dodając doń trzy wykonane przez uczestników przedmioty wyobrażające jedzenie, później usunąć z konstrukcji zwierzęce dekoracje, „pokarm” pozostawiając na miejscu – i dopiero wtedy rozpocząć nakładanie na nią sportowych odważników. Przemiany struktury oraz proces jej testowania muszą być wplecione w fabułę oryginalnego spektaklu, w którym pojawi się ponadto wyjaśnienie, dlaczego zwierzę opuściło swój dom. Co ważne: zarówno za obciążenie udźwignięte przez konstrukcję, jak i za zaprezentowane pomysłowe przedstawienie, można uzyskać po tyle samo punktów!

Problem 5: Nieziemska miejscówka

Gdzieś w odległej galaktyce… Gdzie wkoło kosmos, ostateczna granica… Jest takie miejsce, w którym istoty z wielu światów zatrzymują się, by zatankować, przekąsić coś i odpocząć. Zespół ma za zadanie przygotować i odegrać dowcipny spektakl o pozaziemskiej miejscówce, gdzie mają zwyczaj spotykać się międzygwiezdni podróżnicy. Odwiedzą ją trzej oryginalni przybysze z różnych planet, z których przynajmniej dwaj pomówią o poszukiwaniach pewnego kosmicznego skarbu. Ponadto, w owym znanym z nowatorskiej rozrywki miejscu zatrudniony będzie pochodzący z Ziemi ludzki pracownik, pojawi się jakiegoś rodzaju jedzenie, a także futurystyczna mapa, która z dwuwymiarowej zmieni się w trójwymiarową.

Problem dla Juniorów: Kuchenne rewelacje

Dla głodnych wrażeń szykuje się pyszna zabawa! Zespół wymyśli i zaprezentuje na scenie autorskie show kulinarne, w którym postać pomysłowego Szefa Kuchni udzieli wesołej lekcji gotowania pewnemu Gościowi Specjalnemu, przygotowując wspólnie z nim posiłek. Rzecz rozgrywać się będzie w scenerii Kreatywnej Kuchni, w której trzy osobne struktury – wykonane z różnych zaskakujących materiałów – podtrzymywać będą książkę kucharską, miskę kuchenną oraz jeszcze jeden inny, dowolnie wybrany przedmiot. W spektaklu zaprezentowany zostanie tytuł show – uwidoczniony na scenografii, charakterystyczny dla „programu” motyw muzyczny, opowieść o przyrządzanym jedzeniu, a także stworzone przez drużynę, namacalne reprezentacje pożywienia.

Autor (hs za: odyseja.org)