antygona_plakat21 lutego 2012 r., obejrzeliśmy kolejne premierowe przedstawienie przygotowane przez Teatr Miejski w Gdyni. Leszek Mądzik - reżyser i scenograf - przygotował spektakl autorski, nasycony muzyką i niezwykle plastyczny.

Ta antyczna tragedia, w której siostra staje przed dylematem, czy pochować ciało zmarłego brata, mimo iż zabrania tego prawo, od wieków uczy nas odróżniania praw boskich od ludzkich i utwierdza nas w przekonaniu, że konflikt tragiczny to sprawdzian dla naszej moralności, bez względu na to, w jakich czasach żyjemy.

(na podstawie materiałów Teatru Miejskiego w Gdyni)

Sofokles był dramatopisarzem żyjącym i tworzącym w V w. p.n.e. w starożytnej Grecji. Jego utwory są nadal aktualne, „mówią” o teraźniejszości i jej problemach. Twórca w „Antygonie” zastosował obowiązującą wówczas „zasadę trzech jedności”, czyli: czasu, miejsca i akcji. Wszystko, co widzimy na scenie, nie przekracza dwudziestoczterogodzinnego wydarzenia. Głównym problemem jest sprzeciw Antygony wobec zakazu króla i chęć pochowania brata,  Bohaterka musi dokonać tragicznego wyboru. Być wierną prawom boskim czy ludzkim. Sztuka Sofoklesa pokazuję nam, iż pewne zakazy nie są nas w stanie powstrzymać przed działaniem i że każdy człowiek ma swoją wartość. Każdy powinien zawsze najpierw kierować się sumieniem, zastanowić się, co w danej sytuacji ono  mówi a później sugerować się, co myślą o tym inni ludzie. Dlatego Antygona - wbrew zakazowi króla - postanawia pochować swojego brata, gdyż takie są prawa boskie. Innym ważnym aspektem spektaklu jest problem władzy. Na ile sprawujący ją człowiek powinien liczyć się z opiniami innych, na ile być „słuchaczem samego siebie”.  „Antygona" została napisana bardzo dawno temu. Jeżeli jednak pominąć jej język i sposób wypowiedzi bohaterów, myślę, że można ten utwór zaliczyć do takich, które są ponadczasowe, przekazują wiele ważnych wartości i drogowskazów na życie, a dla uczniów może stanowić doskonały, wręcz idealny model tragedii antycznej - jej budowy i konstrukcji. Dlatego może warto chwilę zastanowić się nad sensem wypowiadanych tam słów i wybrać się na spektakl.

Patrycja Nowak, kl. 1a