nowe horyzonty edukacji filmowej 2011_2012Ekran na świat

Projekt Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej od lat cieszy się rosnącą popularnością wśród uczniów i zwiększającym się zaufaniem nauczycieli. Obecna jego edycja odbywa się już w ramach zainicjowanej przez Polski Instytut Sztuki Filmowej koalicji projektów na rzecz edukacji filmowej. Dzięki temu powstała w Polsce komplementarna struktura, która obejmuje nie tylko kształcenie uczniów w zkresie wiedzy o filmie i historii kina, lecz także kształcenie nauczycieli i udostępnianie im narzędzi potrzebnych do pracy z filmem na lekcjach. Połączenie Filmoteki Szkolnej dostępnej w szkołach i projektu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej prowadzonego w kinach sprawiło, że zarówno uczniowie, jak i nauczyciele mają pełen wachlarz możliwości wykorzystywania filmu w codziennej nauce i nauczaniu.

Wszystkie filmy wybrane do projektu i oglądane w atmosferze kina studyjnego lub lokalnego na dużym ekranie niezmiennie od wielu lat stanowią swego rodzaju okno na to, co być może nieznane - inny świat, jego mieszkańców, ich zwyczaje, emocje i uczucia.

Klasa Ia uczestniczy w cyklu pokazów noszących tytuł Wielokulturowość w filmie.

Współczesny świat kurczy się. Trudno nie zgodzić się z tym stwierdzeniem, jeśli tak wiele osób codziennie korzysta z Internetu, ma swoje konto na Facebooku, poznaje muzykę z innych krajów poprzez MySpace, a Google Maps umożliwiają mu zobaczenie domu poznanego na wakacjach znajomego.

Choć współczesna, zglobalizowana kultura wydaje się bardzo jednorodna, podobieństwa są tylko pozorne. Odkrywanie różnic nie jest tak trudne w momencie, gdy środki komunikacji pozwalają nam na błyskawiczne przemieszczanie, a łatwo dostępna wiedza pomaga w przygotowaniach do tych podróży. Nawet jeśli są to tylko podróże filmowe. Sposobem na poszerzanie wiedzy może być kino współczesne. Film przemawia do widza z dużą intensywnością, co ułatwia w znacznym stopniu zwrócenie uwagi na nowe informacje o świecie, w tym też różnice międzykulturowe. Cykl złożony z filmów z różnych kręgów kulturowych, pokazuje nie tylko odmienność kulturową, lecz przede wszystkim zjawiska wynikające ze spotkania na granicy takie jak: asymilacja, izolacja, tożsamość etniczna czy narodowość.

(Wykorzystano materiały przygotowane do projektu)

nhef_ia_kino_zak