NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA z pomocą biblioteki szkolnej to pierwszy poradnik dotyczący realizacji nowej (2009 r.) podstawy programowej kształcenia ogólnego we współpracy nauczycieli przedmiotów z biblioteką szkolną.
- grupuje (w przejrzystych tabelach) wymagania ze wszystkich etapów edukacji wokół umiejętności kluczowych;
- zawiera szczegółowy przegląd form i metod pracy z czytelnikiem i uczniem;
- w konspektach i scenariuszach wskazuje konkretne wymagania edukacyjne, których osiągnięcie może wspomóc biblioteka szkolna;
- przełamuje podziały między przedmiotami, zachęca do wdrażania korelacji międzyprzedmiotowej i do otwarcia na holistyczne poznawanie świata;
- odwołuje się do bibliotekarskiej tradycji i dotychczasowych doświadczeń jako fundamentu wspólnych działań
Zapis w preambule podstawy programowej zobowiązujący nauczycieli do współdziałania z biblioteką to dobra podpowiedź, by skorzystać z ogromnego potencjału, drzemiącego w szkolnych książnicach, centrach multimedialnych i w samych nauczycielach bibliotekarzach. Jesteśmy sobie potrzebni. Tak jak istnienie biblioteki szkolnej bez uczniów i nauczycieli nie ma sensu, tak nauczanie i uczenie się z pominięciem biblioteki pozbawia możliwości pełnego poznania świata.
Monika Nagowska