Klasa A 2015-2018

2.02.2017

W czwartek 2 lutego 2017 r. w Gdyńskim Centrum Filmowym odbył się pokaz filmu „Olena" w reżyserii Elżbiety Benkowskiej, w którym uczestniczyli uczniowie klas 2a i 3a naszego gimnazjum.

Po pokazie odbył się panel dyskusyjny z udziałem reżyserki, twórców, zaproszonych gości i publiczności. Całość spotkania zarejestrowała TVP Gdańsk. Zmontowany materiał zostanie wykorzystany w pierwszym odcinku cyklu reportaży pt. „Spotkania w gdyńskiej filmówce", dotyczących prac filmowych prowadzonych w Gdyńskiej Szkole Filmowej.

Premierowa emisja reportażu zostanie zaprezentowana w TVP3 Gdańsk, w piątek 10 lutego o godz. 18.00. Emisją reportaży zainteresowała się również TVP Kultura.

Reportaże dostępne pod linkami:

http://gdansk.tvp.pl/29033939/odc-11022017

http://gdansk.tvp.pl/29233038/odc-25032017

 

24.01.2017

Scenorys (ang. storyboard), scenopis obrazkowy – seria obrazów i szkiców, będących wskazówkami przy filmowaniu dla reżyserów, scenografów, operatorów, aktorów i montażystów. Scenorys jest wykonywany przez specjalnego rysownika określanego w branży filmowej i reklamowej jako storyboardzista. Ilustrowany scenopis filmu, swego rodzaju komiks. Kolejny etap prac przygotowawczych do filmu po scenariuszu i scenopisie opisowym.

Nie istnieje "pisany" kanon tworzenia scenorysu, jednak można podać ogólne zasady, które wynikają ze specyfiki techniki filmowej. Proporcje kadrów rysunku odpowiadają proporcjom kadru filmowego. Liczba kadrów umieszczonych na kartce oraz sposób rysowania zależy od rysownika, jednak istotna jest czytelność rysunku. Strzałkami zaznacza się kierunek ruchu kamery, osoby bądź przedmiotu. Rysuje się wyłącznie postaci i ważniejsze elementy dekoracji. W celu uzupełnienia ilustracji umieszcza się obok rysunków lapidarne komentarze. Stosuje się też numerację scen i ujęć. Scenorys może to być rozwinięciem naszkicowanych wizji reżysera, jednak najczęściej jest to ilustracja dyskusji reżysera, operatora i scenografa. Wykonywany przez przysłuchującego się rysownika wyznacza płaszczyznę porozumienia, jest wypadkową sugestii każdego z twórców. Dlatego najwyżej cenieni są rysownicy, którzy wprawnie posługują się ołówkiem lub kolorowymi flamastrami – są to najczęściej twórcy komiksów.

Scenorys nie jest warunkiem powstania filmu. Niektórzy reżyserzy uważają, że ogranicza on fantazję twórczą, lub jest niemożliwy do zastosowania ze względu na przewidywaną spontaniczność scen. Jeśli jednak w filmie stosowane są efekty specjalne, scenorys pozwala precyzyjnie zaplanować gdzie znajdą się elementy wykreowane komputerowo. Scenopis obrazkowy to bardzo ważny etap produkcji filmu animowanego oraz filmów reklamowych.

Kolejnym etapem prac przygotowawczych do filmu może być animatik – nakręcone na wideo lub w komputerze rysunki ze scenorysu z bardzo uproszczoną animacją postaci wewnątrz kadru i z planowanymi ruchami kamery.

W oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0)

16-20.01.2017

23-27.01.2017

Przedszkole Teatralno-Filmowe - klasa 2a

Warsztaty fotograficzne w Gimnazjum nr 11 w Gdyni

1. Aurelia Krzon/Anna Mrówka

2. Kacper Sępiński/Tomek Krogul

3. Weronika Balana

4. Jagoda Majdzińska

5. Paweł Pleszczyński

6. Joanna Wodniczak

7. Magda Wodniczak

8. Maciek Śliwiński

9. Emilia Przybyłek/Zuzanna Kaczmarek

16-20.01.2017

23-27.01.2017

Od samych początków fotografii człowiek był głównym motywem zdjęć. To właśnie chęć i potrzeba uwiecznienia na fotografii wizerunku człowieka stała się kołem zamachowym w rozwoju sztuki fotografii. Pomimo wielu zmian, które przez ponad 100 lat zaszły w technice fotograficznej, człowiek nadal jest najczęstszym tematem zdjęć. Fotografia portretowa to tylko fragment trudnej sztuki fotografowania ludzi. Jest to jednak fragment na tyle obszerny, że stał się on wyodrębnioną dziedziną fotografii.

Jeżeli uważasz, że fotografia portretowa może być kolejnym etapem Twojej fotograficznej przygody, jeżeli chcesz pogłębić swoje umiejętności praktyczne w zakresie fotografowania ludzi, być może te warsztaty są właśnie dla Ciebie.

Czego się nauczysz?

  • zasad kompozycji w fotografii portretowej,
  • budowy studia portretowego w warunkach szkolnych (domowych),
  • ustawienia i wykorzystywania światła i określania prawidłowej ekspozycji,
  • zasad oświetlania i panowania nad światłem,
  • zasad współpracy z modelem,
  • wykorzystywania sprzętu, akcesoriów fotograficznych i oprogramowania,
  • krytycznego wyboru i ostatecznej selekcji zdjęć do publikacji (druk, strona internetowa),

Podczas warsztatów nastaw się na kreatywność, samodzielność oraz pracę w grupie.

Program warsztatów:

Czas: 5 dni po 4 godz. dziennie (poniedziałek – piątek)

Dzień 1 (poniedziałek)

  • jak to robią zawodowcy – pokaz filmów: „David Bailey - mistrz fotografii”, reż. Jerome de Missolz, Holandia/Francja/Niemcy, 2010, 53 min. i „Dziennik z podróży”, reż. Piotr Stasik, Polska, 2013, 52 min.,
  • podstawowe zasady obowiązujące w fotografii portretowej – prezentacja,
  • aranżacja studia (planu zdjęciowego) do fotografii portretowej w warunkach szkolnych,

 Dzień 2 (wtorek)

  • zapoznanie ze sprzętem fotograficznym i akcesoriami, które będą wykorzystane przy fotografowaniu,
  • konfiguracja sprzętu (kamera – laptop), funkcja Live View,
  • wykonanie zdjęć próbnych, sprawdzenie ustawień,
  • przygotowanie modela - charakteryzacja do tematu (np. „Postać z filmu”),
  • fotografowanie – praca w grupie dwuosobowej (fotograf – model),

 Dzień 3 (środa)

  • charakteryzacja i fotografowanie (ciąg dalszy) – 6 grup dwuosobowych (3,5 godz.),
  • zabezpieczenie wykonanego materiału – zrzut na dysk twardy, wykonanie kopii bezpieczeństwa na nośniku zewnętrznym,

 Dzień 4 (czwartek)

  • prezentacja prostych i zaawansowanych programów graficznych do obróbki zdjęć (np. IrfanView, DPP, Adobe Photoshop Elements, Lightroom),
  • selekcja zdjęć do obróbki – praca przy komputerze,

 Dzień 5 (piątek)

  • końcowa selekcja wykonanych prac – każdy wybiera swoją najlepszą pracę i uzasadnia wybór,
  • grupowa ocena wykonanych prac – dyskusja i krytyczna ocena,
  • głosowanie na „Best of” – czyli najlepszą pracę spośród dwunastu (nagroda dla autora),
  • wybór sposobu prezentacji wykonanych podczas warsztatów portretów (druk, strona internetowa, prezentacja multimedialna),