Karta innowacji pedagogicznej E-naukowiec
E-naukowiec - harmonogram realizowanych zadań
Opis innowacji
„E-naukowiec" to program skierowany dla uczniów ciekawych świata, chcących wiedzieć jak?, co? i dlaczego? działa. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii i najnowszego oprogramowania uczniowie w łatwy i prosty sposób mogą odpowiedzieć na nurtujące je pytania z dziedziny chemii i fizyki.
Nie obce uczniom tej klasy będą nowinki telekomunikacyjne i komputerowe.
Każdy z uczniów będzie prowadził własne portfolio na stronie internetowej WIX, które pozwoli mu w sposób świadomy i odpowiedzialny brać udział w inicjatywach podejmowanych w klasie naukowej, śledzić postępy swoich działań.
Cele innowacji
- cel strategiczny: zainteresowanie ucznia wykorzystaniem technologii w celach edukacyjnych,
- cel zewnętrzny: uczeń tworzy port folio w programie WIX i prezentuje na forum,
- cel wewnętrzny: uczeń poznaje korzyści jakie daje świadome wykorzystanie technologii w celach nie tylko rozrywkowych. Nabiera doświadczenia w korzystaniu z programów komputerowych. Zyskuje swego rodzaju technologiczną intuicję, która pozwala mu na znacznie szybsze opanowanie obsługi urządzeń i programów, z których będzie korzystał w przyszłości,
- celem tego projektu jest również zainteresowanie uczniów chemią. Dzięki licznym doświadczeniom uczniowie dowiedzą się, że nauki przyrodnicze są ciekawe i nie trzeba się ich bać. Wykorzystanie technologii w procesie nauczania pomoże uczniom w prosty i przystępny sposób poznać zasady rządzące światem nauk ścisłych.
Działania:
- udział w warsztatach, konkursach i wycieczkach, które poszerzają wiedzę uczestników klasy E-naukowiec,
- tworzenie własnego portfolio i praca z najlepszymi programami komputerowymi.
Sposoby realizacji:
Projekt ma osiągnąć powyższe cele poprzez:
- zwiększoną liczbę godzin chemii,
- zajęcia dodatkowe wpisane w plan lekcji,
- współpracę z: Pomorskim Parkiem Naukowo Technologicznym - Experyment, SmartLab, Centrum Nauki Hewelianum, Politechniką Gdańską wydziałem Chemii, Akademią Morską wydziałem Nawigacji, Centrum Małej Skali w Toruniu,
- prezentowanie własnych prac na stronach internetowych, facebook-u, youtube i innych portalach społecznościowych,
- wycieczki,
- organizowanie konkursów, turniejów szachowych i zawodów w sudoku,
- prowadzenie zajęć edukacyjnych w tym także zajęć otwartych dla rodziców,
- wspólne konstruowanie prezentacji, modeli atomów i własnych portfolio,
- wykorzystanie metod słownych do których należą rozmowy - rozwijające procesy poznawcze i poszerzające zasób wiedzy w zakresie technologii chemicznej i informatycznej.
Formy Pracy:
- indywidualna, grupowa, zespołowa.
Metody Pracy:
- metody słowne (pogadanka, opis),
- metody czynne (doświadczenia, ćwiczenia, burza mózgów, symulacje),
- metody percepcyjne (obserwacja, pokaz, film, demonstracja).
Proponowane w innowacji formy i metody będą miały charakter różnorodny, aktywnyi twórczy. Naszym założeniem prowadzonych zajęć ma być uczeń, który jest aktywny i twórczy a nauczyciel ma tak organizować i planować działania aby umożliwiać dziecku wyzwalać tą aktywność.
Przewidywane efekty innowacji:
Korzyści z uczestnictwa w programie:
Dla ucznia
- praca z wieleformatowym monitorem dotykowym pozwoli na szybszą i ciekawszą naukę, ułatwi odrabianie prac domowych i odtwarzanie filmów i prezentacji uczniów, uczniowie dzięki przenośnemu monitorowi mogą poszerzać swoją wiedzę również na innych lekcjach,
- prowadzenie własnego portfolio pozwoli mu w sposób świadomy i odpowiedzialny brać udział w inicjatywach podejmowanych w klasie naukowej oraz śledzić postępy swoich działań,
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej dzięki pracy w programach komputerowych ChemSketch i konkursach „ Model atomu” i „ Najciekawszy eksperyment”,
- udział w kółku chemicznym to idealny sposób na rozwijanie swoich zainteresowań przyrodniczych poprzez wykonywanie samodzielnie doświadczeń chemicznych,
- zabawa w Odysei rozwija w młodzieży kreatywność, innowacyjność, samodzielność. Uczy odpowiedzialności za podjęte przez ucznia działania,
- nauka gry w szachy i umiejętność rozwiązywania sudoku to idealny sposób na rozwijanie kompetencji logiczno- matematycznych.
Dla rodzica
- uczestnictwo dziecka w klasie E-naukowiec wpływa na jego sukcesy w nauce i późniejszym życiu dorosłym; rodzic jest spokojniejszy o przyszłość dziecka, jego sytuację na rynku pracy,
- rodzice bardziej rozumieją dzieci, a dzieci rodziców dzięki prowadzeniu własnego portfolio przez uczniów,
- współpraca międzypokoleniowa podczas pracy nad „ Modelem atomu”.
Dla szkoły
- wieleformatowym monitorem dotykowym to idealne urządzenia przenośne, które ułatwi prowadzenie lekcji nauczycielom w każdej sali,
- cooworking - współpraca i szkolenia między nauczycielami,
- szkolenia zewnętrzne,
- podniesienie kwalifikacji kadry nauczycielskiej,
- współpraca z partnerami oraz z uczelniami z Trójmiasta,
- darmowe pokazy, szkolenia nauczycieli dzięki współpracy z Centrum Nauki Experyment.
Dla środowiska lokalnego
- informacje o działaniach twórczych uczniów gdyńskich szkół na portalach społecznościowych i stronach internetowych,
- współpraca z gdyńskimi szkołami podczas konkursu „Model atomu”,
- współpraca z gdyńskim Centrum Nauki Experyment- reklama dla Centrum Nauki Experyment,
- konkursy stają się elementem rywalizacji, konkurencyjności, a to ma realny wpływ na jakość tworzonych projektów, a zatem jakość edukacji,
- użycie nowoczesnych technologii, ich właściwe wykorzystanie, lepiej wyedukowani młodzi ludzie,
- umiejętność pracy w zespole, realizowanie przydzielonych zadań, odpowiedzialność za projekt - kompetencje niezbędne na współczesnym rynku pracy.
Ewaluacja innowacji
Podczas innowacji będą prowadzone badania ewaluacyjne, które pomogą nam dowiedzieć się czy treści podjęte w innowacji zostały wykorzystane i czy przyczyniły się do zmian w zachowaniu naszych uczniów w zakresie nauk przyrodniczych i nowoczesnego oprogramowania komputerowego.
Narzędzia ewaluacji (mierzalność): ankiety
O sukcesie projektu stanowi:
Naszym głównym celem jest zainteresowanie dzieci chemią. Chcemy pokazać im, że nauki przyrodnicze są ciekawe i nie trzeba się ich bać. Dzięki ciekawym doświadczenia chemicznym pragniemy zainteresować każdego ucznia i wytłumaczyć im, że chemii może nauczyć się każdy. Uczeń będzie szczęśliwe, będzie dobrze się czuje w grupie, chętnię będzię brać udział w kółku chemicznym i konkursach przyrodniczych i matematycznych. Uczniowie chętnie będą opowiadać, pisać o swoich doświadczeniach na portalach społecznościowych, stronach internetowych. Uczniowie będą mieć lepsze oceny i chętniej będa brać udział w życiu społecznym szkoły i Gdyni.
Mierzalność projektu stanowią również:
- ankieta na temat wiedzy o naukach przyrodniczych na początku i końcu trwania programu, w ankiecie uczniowie będą odpowiadać na pytania np: czym dla was jest chemia, gdzie możemy się z nią spotkać?
- portfolio w postaci stron internetowych Wix prowadzone przez uczniów,
- sukcesy uczniów w konkursach oceny,
- zaangażowanie dzieci,
- reakcja środowiska.
Karina Sankowska