Karta innowacji pedagogicznej Żeglujże żeglarzu

Opis innowacji:

Projekt edukacyjny „Żeglujże żeglarzu”, to propozycja skierowana do uczniów, nauczycieli i rodziców zainteresowanych tematyką morską oraz żeglarstwem, odwołująca się do bogatej, ale nie w pełni wykorzystanej tradycji morskiej w regionie. Założeniem projektu jest powiązanie wiedzy i umiejętności zdobywanych w szkole z umiejętnościami rozwijanymi w trakcie pozalekcyjnych zajęć praktycznych przeprowadzanych na jednostkach pływających.

Przez cały okres trwania projektu uczniowie pod opieką nauczycieli, instruktorów żeglarstwa i wykładowców będą zgłębiali wybrane zagadnienia dotyczące tematyki morskiej. Zgromadzą, a także uszeregują tą wiedzę tak, aby na koniec przedstawić ją w wybranej przez siebie, atrakcyjnej formie. Młodzież będzie realizowała cykliczne zajęcia w 2 grupach w wymiarze 2 godz. lekcyjnych tygodniowo w ciągu każdego miesiąca roku szkolnego w formie zajęć edukacyjno-żeglarskich lub jednodniowych praktycznych zajęć na wodzie. Pozwolą one uczniom skonfrontować zebraną wiedzę z rzeczywistością, będą stanowić ukoronowanie pracy nad projektem i zdobycie sprawności żeglarskich. Doskonalenie umiejętności pływania i uczestniczenie w zawodach sportowych podniesie bezpieczeństwo uczniów korzystających ze sprzętu pływającego.                        

W ramach programu wszyscy uczniowie klasy drugiej wypłyną w kilkugodzinne rejsy po wodach kanału portowego i Zatoki Gdańskiej. Podczas rejsów będą uczyć się podstaw żeglowania, pogłębiają wiedzę z dziedziny historii, geografii i biologii oraz poznają swoje miasto od strony wody. Uczniowie klasy czwartej będą odbywali szkolenia w symulatorze. Celem edukacji morskiej jest promocja sportu oraz przybliżenie i popularyzacja wśród młodych mieszkańców Gdyni tradycji morskiej. Udział w rejsach jest dla uczestników bezpłatny. Natomiast całkowity koszt nauki pływania i korzystania z pływalni ponoszą rodzice.

Zorganizowane zostaną także żeglarskie pikniki naukowe, a dla chętnych uczestników przygotowano obozy żeglarskie, które odbędą się w czasie wakacji letnich. Integralną częścią projektu będzie szkolenie z teorii i praktyki żeglarstwa prowadzone metodą projektu oparte na samodzielności, kreatywności oraz pracy zespołowej uczniów.

Cel główny to wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów gdyńskiej szkoły podstawowej poprzez realizację programów rozwojowych kształtujących kompetencje kluczowe w obszarze regionalnej edukacji morskiej.

Cele szczegółowe:

Kształtowanie świadomości morskiej uczniów.

Uczeń kończący swój udział w programie                                                                                                   

  • zna podstawowe informacje o morzu i żeglarstwie,                                                                         
  • wie jak bezpiecznie zachowywać się na wodzie,                                                                                  
  • zna tradycje morskie, obrzędy oraz etykietę żeglarską, zna morskie dziedzictwo kulturowe Pomorza, ma świadomość specyfiki regionu,
  • szanuje morze oraz pracę ludzi morza,
  • jest zainteresowany rozwijaniem pasji związanych z morzem,
  • zna podstawowe słownictwo specjalistyczne stosowane w żeglarstwie,
  • samodzielnie poszukuje, gromadzi i przetwarza informacje, formułuje i wyraża  własne argumenty w mowie i piśmie w przekonujący sposób, odpowiednio do    kontekstu,
  • wykazuje postawę otwartości i szacunku w kontaktach z innymi ludźmi, jest gotowy do konstruktywnego dialogu, wyjaśnia podstawowe zjawiska i elementy przyrody w kontekście tematyki morskiej,
  • jest ciekawy świata, chętnie szuka przyczyn obserwowanych zjawisk,
  • umiejętnie korzysta z Internetu oraz z narzędzi do tworzenia i prezentowania informacji,
  • czerpie korzyści z różnorodności grupy oraz dzieli się nabytą wiedzą i umiejętnościami,
  • organizuje własny proces uczenia się, oceniania swojej pracy oraz w razie potrzeby szuka rady, informacji i wsparcia,
  • jest nastawiony na rozwiązywanie problemów, umie pokonywać przeszkody, chętnie się uczy,
  • jest zmotywowany i wierzy we własne możliwości w uczeniu się i osiąganiu sukcesów.                                                                                               

Innowacyjność polega na prowadzeniu zajęć pozalekcyjnych, które zorganizowane zostaną w kluczowych ośrodkach edukacyjnych regionu, takich jak muzea, czy stacje morskie oraz praktyczne zajęcia żeglarskie. Realizacja programu edukacji morskiej zbliży uczniów województwa pomorskiego do innych Europejczyków, zacierając różnice pomiędzy państwami, wynikające z burzliwej historii najnowszej, przy zachowaniu jednak poczucia tożsamości i związku z lokalnymi tradycjami.

Działania:

  • udział w warsztatach żeglarskich,
  • prace żeglarskie na żaglowcu w czasie jego postoju w porcie,
  • „rejsy kandydackie’ na żaglowcu na wodach Zatoki Gdańskiej,
  • spotkania z ludźmi związanymi zawodowo lub pasją z morzem,
  • udział w zawodach pływackich,
  • udział w „Świętach Morza”,
  • wystawki zdjęć i prac biorących udział w planowanych konkursach fotograficznych i literackich,
  • spontaniczna aktywność własna uczniów,
  • posługiwanie się środkami ratunkowymi,
  • lekcje muzealne w Centralnym Muzeum Morskim w Gdańsku.

Sposoby realizacji:

Projekt ma osiągnąć powyższe cele poprzez:

  • zwiększoną o 2 jednostki liczbę godzin języka polskiego w ramach edukacji morskiej,
  • zajęcia wpisane do planu pracy szkoły,
  • wzmocnienie zainteresowanie uczniów tematyką morską oraz regionem - zajęcia żeglarskie,
  • prowadzenie zajęć edukacyjnych, w tym także zajęć otwartych dla rodziców i uczniów szkoły, środowiska lokalnego,
  • zdobywanie nowych umiejętności żeglarskich,
  • współpracę z: Pomorska Szkołą Żeglarstwa i Edukacji Morskiej, Akademią Marynarki Wojennej, Akademią Morską, PTTK Odział Morski Gdynia,
  • spotkania ze słynnymi żeglarzami i ludźmi morza,
  • prezentowanie własnych prac na stronach  internetowych, facebook-u, youtube, innych portalach społecznościowych,
  • poznawanie filmów, literatury o tematyce marynistycznej,
  • wycieczki, obozy,
  • artystyczna działalność dziecka – wystawienie galerii prac,
  • wykorzystanie słowniczka zwrotów i terminów morskich w rozmowach, opowiadaniach, zagadkach - rozwijające procesy poznawcze i poszerzające zasób wiedzy w zakresie edukacji morskiej.

Celem tych interdyscyplinarnych zajęć jest rozwijanie wśród uczniów ich umiejętności i postaw, składających się na porozumiewanie się w języku ojczystym oraz w językach obcych; poszerzenie kompetencji matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo-technicznych. Szczególny nacisk położony zostanie na praktyczne stosowanie pozytywnej postawy dotyczącej aktywności, kreatywności i samodzielności w pracy nad własnym rozwojem ucznia. Przyjęta formuła zajęć pozalekcyjnych pozwala na uwzględnienie różnorodności zainteresowań i zdolności, sprzyja lepszemu poznawaniu i rozumieniu siebie oraz otaczającego świata.

Formy pracy: indywidualna, grupowa, zespołowa.

Metody pracy

Metody słowne: pogadanka, wykład

Metody czynne:

  • Ćwiczenia praktyczne : prace bosmańskie, czyli węzły, sploty, naprawa żagli
  • Zajęcia nawigacyjne: praca na mapach morskich, korzystanie z locji, korzystanie z przyborów kreślarskich,
  • Korzystanie z urządzeń nawigacyjnych,
  • Ćwiczenia symulacyjne (komputerowe) związane ze stosowaniem przepisów prawa drogi na wodach morskich i śródlądowych.

Metody percepcyjne:

  • Obserwacja
  • Pokaz – budowa, praca i obsługa silnika jachtowego; budowa jachtu
  • Demonstracja – udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej; prezentacja kodu flagowego.

Proponowane w innowacji formy i metody mają charakter różnorodny, aktywny i twórczy. Oprócz wyżej wymienionych stosowane będą zabawy muzyczne, prace plastyczno-techniczne. Założeniem nadrzędnym prowadzonych zajęć jest budowanie sylwetki aktywnego i twórczego młodego człowieka, a nauczyciele mają tak organizować i planować te działania, by umożliwić mu wyzwolenie tej aktywności.

Bożena Meller