Karta innowacji pedagogicznej Żeglujże żeglarzu
Opis innowacji:
Projekt edukacyjny „Żeglujże żeglarzu”, to propozycja skierowana do uczniów, nauczycieli i rodziców zainteresowanych tematyką morską oraz żeglarstwem, odwołująca się do bogatej, ale nie w pełni wykorzystanej tradycji morskiej w regionie. Założeniem projektu jest powiązanie wiedzy i umiejętności zdobywanych w szkole z umiejętnościami rozwijanymi w trakcie pozalekcyjnych zajęć praktycznych przeprowadzanych na jednostkach pływających.
Przez cały okres trwania projektu uczniowie pod opieką nauczycieli, instruktorów żeglarstwa i wykładowców będą zgłębiali wybrane zagadnienia dotyczące tematyki morskiej. Zgromadzą, a także uszeregują tą wiedzę tak, aby na koniec przedstawić ją w wybranej przez siebie, atrakcyjnej formie. Młodzież będzie realizowała cykliczne zajęcia w 2 grupach w wymiarze 2 godz. lekcyjnych tygodniowo w ciągu każdego miesiąca roku szkolnego w formie zajęć edukacyjno-żeglarskich lub jednodniowych praktycznych zajęć na wodzie. Pozwolą one uczniom skonfrontować zebraną wiedzę z rzeczywistością, będą stanowić ukoronowanie pracy nad projektem i zdobycie sprawności żeglarskich. Doskonalenie umiejętności pływania i uczestniczenie w zawodach sportowych podniesie bezpieczeństwo uczniów korzystających ze sprzętu pływającego.
W ramach programu wszyscy uczniowie klasy drugiej wypłyną w kilkugodzinne rejsy po wodach kanału portowego i Zatoki Gdańskiej. Podczas rejsów będą uczyć się podstaw żeglowania, pogłębiają wiedzę z dziedziny historii, geografii i biologii oraz poznają swoje miasto od strony wody. Uczniowie klasy czwartej będą odbywali szkolenia w symulatorze. Celem edukacji morskiej jest promocja sportu oraz przybliżenie i popularyzacja wśród młodych mieszkańców Gdyni tradycji morskiej. Udział w rejsach jest dla uczestników bezpłatny. Natomiast całkowity koszt nauki pływania i korzystania z pływalni ponoszą rodzice.
Zorganizowane zostaną także żeglarskie pikniki naukowe, a dla chętnych uczestników przygotowano obozy żeglarskie, które odbędą się w czasie wakacji letnich. Integralną częścią projektu będzie szkolenie z teorii i praktyki żeglarstwa prowadzone metodą projektu oparte na samodzielności, kreatywności oraz pracy zespołowej uczniów.
Cel główny to wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów gdyńskiej szkoły podstawowej poprzez realizację programów rozwojowych kształtujących kompetencje kluczowe w obszarze regionalnej edukacji morskiej.
Cele szczegółowe:
Kształtowanie świadomości morskiej uczniów.
Uczeń kończący swój udział w programie
- zna podstawowe informacje o morzu i żeglarstwie,
- wie jak bezpiecznie zachowywać się na wodzie,
- zna tradycje morskie, obrzędy oraz etykietę żeglarską, zna morskie dziedzictwo kulturowe Pomorza, ma świadomość specyfiki regionu,
- szanuje morze oraz pracę ludzi morza,
- jest zainteresowany rozwijaniem pasji związanych z morzem,
- zna podstawowe słownictwo specjalistyczne stosowane w żeglarstwie,
- samodzielnie poszukuje, gromadzi i przetwarza informacje, formułuje i wyraża własne argumenty w mowie i piśmie w przekonujący sposób, odpowiednio do kontekstu,
- wykazuje postawę otwartości i szacunku w kontaktach z innymi ludźmi, jest gotowy do konstruktywnego dialogu, wyjaśnia podstawowe zjawiska i elementy przyrody w kontekście tematyki morskiej,
- jest ciekawy świata, chętnie szuka przyczyn obserwowanych zjawisk,
- umiejętnie korzysta z Internetu oraz z narzędzi do tworzenia i prezentowania informacji,
- czerpie korzyści z różnorodności grupy oraz dzieli się nabytą wiedzą i umiejętnościami,
- organizuje własny proces uczenia się, oceniania swojej pracy oraz w razie potrzeby szuka rady, informacji i wsparcia,
- jest nastawiony na rozwiązywanie problemów, umie pokonywać przeszkody, chętnie się uczy,
- jest zmotywowany i wierzy we własne możliwości w uczeniu się i osiąganiu sukcesów.
Innowacyjność polega na prowadzeniu zajęć pozalekcyjnych, które zorganizowane zostaną w kluczowych ośrodkach edukacyjnych regionu, takich jak muzea, czy stacje morskie oraz praktyczne zajęcia żeglarskie. Realizacja programu edukacji morskiej zbliży uczniów województwa pomorskiego do innych Europejczyków, zacierając różnice pomiędzy państwami, wynikające z burzliwej historii najnowszej, przy zachowaniu jednak poczucia tożsamości i związku z lokalnymi tradycjami.
Działania:
- udział w warsztatach żeglarskich,
- prace żeglarskie na żaglowcu w czasie jego postoju w porcie,
- „rejsy kandydackie’ na żaglowcu na wodach Zatoki Gdańskiej,
- spotkania z ludźmi związanymi zawodowo lub pasją z morzem,
- udział w zawodach pływackich,
- udział w „Świętach Morza”,
- wystawki zdjęć i prac biorących udział w planowanych konkursach fotograficznych i literackich,
- spontaniczna aktywność własna uczniów,
- posługiwanie się środkami ratunkowymi,
- lekcje muzealne w Centralnym Muzeum Morskim w Gdańsku.
Sposoby realizacji:
Projekt ma osiągnąć powyższe cele poprzez:
- zwiększoną o 2 jednostki liczbę godzin języka polskiego w ramach edukacji morskiej,
- zajęcia wpisane do planu pracy szkoły,
- wzmocnienie zainteresowanie uczniów tematyką morską oraz regionem - zajęcia żeglarskie,
- prowadzenie zajęć edukacyjnych, w tym także zajęć otwartych dla rodziców i uczniów szkoły, środowiska lokalnego,
- zdobywanie nowych umiejętności żeglarskich,
- współpracę z: Pomorska Szkołą Żeglarstwa i Edukacji Morskiej, Akademią Marynarki Wojennej, Akademią Morską, PTTK Odział Morski Gdynia,
- spotkania ze słynnymi żeglarzami i ludźmi morza,
- prezentowanie własnych prac na stronach internetowych, facebook-u, youtube, innych portalach społecznościowych,
- poznawanie filmów, literatury o tematyce marynistycznej,
- wycieczki, obozy,
- artystyczna działalność dziecka – wystawienie galerii prac,
- wykorzystanie słowniczka zwrotów i terminów morskich w rozmowach, opowiadaniach, zagadkach - rozwijające procesy poznawcze i poszerzające zasób wiedzy w zakresie edukacji morskiej.
Celem tych interdyscyplinarnych zajęć jest rozwijanie wśród uczniów ich umiejętności i postaw, składających się na porozumiewanie się w języku ojczystym oraz w językach obcych; poszerzenie kompetencji matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo-technicznych. Szczególny nacisk położony zostanie na praktyczne stosowanie pozytywnej postawy dotyczącej aktywności, kreatywności i samodzielności w pracy nad własnym rozwojem ucznia. Przyjęta formuła zajęć pozalekcyjnych pozwala na uwzględnienie różnorodności zainteresowań i zdolności, sprzyja lepszemu poznawaniu i rozumieniu siebie oraz otaczającego świata.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zespołowa.
Metody pracy
Metody słowne: pogadanka, wykład
Metody czynne:
- Ćwiczenia praktyczne : prace bosmańskie, czyli węzły, sploty, naprawa żagli
- Zajęcia nawigacyjne: praca na mapach morskich, korzystanie z locji, korzystanie z przyborów kreślarskich,
- Korzystanie z urządzeń nawigacyjnych,
- Ćwiczenia symulacyjne (komputerowe) związane ze stosowaniem przepisów prawa drogi na wodach morskich i śródlądowych.
Metody percepcyjne:
- Obserwacja
- Pokaz – budowa, praca i obsługa silnika jachtowego; budowa jachtu
- Demonstracja – udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej; prezentacja kodu flagowego.
Proponowane w innowacji formy i metody mają charakter różnorodny, aktywny i twórczy. Oprócz wyżej wymienionych stosowane będą zabawy muzyczne, prace plastyczno-techniczne. Założeniem nadrzędnym prowadzonych zajęć jest budowanie sylwetki aktywnego i twórczego młodego człowieka, a nauczyciele mają tak organizować i planować te działania, by umożliwić mu wyzwolenie tej aktywności.
Bożena Meller