Klasa A 2012-2015

37_slubKiedy zacząłem rapować, wszystko się zmieniło,

moje życie na zawsze już się odmieniło.

Sensu życia nabrało.

Zacząłem czuć chwile życia

i już wiedziałem, że mam dużo do przeżycia.

Ja nie wycinam chwil życia,

ja po prostu rapuję.

Ja mówię i śpiewam wszystko co czuję.

Dostałem talent, w życiu go użyłem

Sam sobie na niego zapracowałem.

I wszystko zmieniłem.

Talent to dar od Boga,

jego się nie marnuje.

Trzeba robić to, co się czuje.

Dzięki rapowi życie odmieniłem,

piękną przygodę z nim przeżyłem.

I godne miejsce sobie w historii wywalczyłem.

Trzeba mieć wiarę,

trzeba wierzyć,

żeby w życiu nie przegrać.

I przygodę piękną przeżyć.

 

Jakub Krogul – klasa 1a

 

 

 

 

04_slub  05_slub  11_slub  41_slub

47_slub  49_slub  50_slub  51_slub

52_slub  54_slub  55_slub  58_slub

59_slub  60_slub  61_slub  62_slub

...Lecz jeśli mocno wsłuchasz się

Usłyszysz ton i pojmiesz wnet

Że jedność wszystkich to nie mit

Lecz skała, którą mamy być!

A ona schody kupuje do nieba…

035_integr_helW sobotę 6.10.2012r., choć pogoda nie sprzyjała „spacerom” po lesie, trzy klasy – Ia, Id, IIa  postanowiły się zintegrować. Zajęcia zaplanowano na Helu, w Muzeum Obrony Wybrzeża. Ich hasłem przewodnim było Powstanie warszawskie 44 – kanał. Koordynatorem akcji był pan Robert Pasecki - Grupa Rekonstrukcji Historycznych Kampfgruppe Edelweiss. W role powstańców oraz żołnierzy niemieckich wcielili się członkowie następujących grup historycznych: Stowarzyszenie Rekonstrukcji Historycznych Nordland, Stowarzyszenie Rekonstrukcji Historycznych Die Freiwilligen oraz kilkoro niezrzeszonych rekonstruktorów.

Po spotkaniu nastąpiło podzielenie uczestników na 4 drużyny i omówienie z opiekunami zasad przemieszczania się i zachowania bezpieczeństwa. Każdy z zespołów uczestniczył w czterech różnych blokach programowych. Wybrano taką formę, aby podczas uczestnictwa jednej z grup w inscenizacji Powstanie warszawskie 44 – kanał (na którą dowoziła nas kolejka wąskotorowa), pozostałe miały zagospodarowany czas. Każdy blok programowy zabrał nam ok. 45-50 minut.

001_integr_hel  006_integr_hel  016_integr_hel  028_integr_hel

033_integr_hel  039_integr_hel  045_integr_hel  086_integr_hel

W muzeum grupa poruszała się z przewodnikiem, który fascynująco i „przystępnie” opowiadał o historii obrony Helu. W niektórych momentach było nawet zabawnie. Na pozostałe punkty grupy udawały się same zgodnie z harmonogramem.

087_integr_hel  088_integr_hel  102_integr_hel  103_integr_hel

104_integr_hel  106_integr_hel  107_integr_hel  113_integr_hel_  

Największe wrażenie na uczestnikach zrobiła inscenizacja. Miała ona miejsce w bunkrze, który „grał" rolę kanałów. Byli powstańcy, Niemcy, wybuchy, ogień, dym, strzelanina, krzyki, a przede wszystkim ogromna adrenalina. Mogliśmy poczuć na własnej skórze to, co nasi rówieśnicy przeżywali codziennie podczas okupacji i powstania. Byliśmy nie tylko obserwatorami, ale przede wszystkim uczestnikami akcji. Musieliśmy pomagać „rannym”, opiekować się kolegami, przedzierać w ciemnościach i szukać wyjścia. Na szczęście obyło się bez strat w ludziach. Na koniec każdy zjadł talerz grochówki z prawdziwego wojskowego kotła. Potem przemoczeni, utytłani w błocie, ale szczęśliwi i pełni wrażeń wróciliśmy do Gdyni.

115_integr_hel  118_integr_hel  144_integr_hel  147_integr_hel

151_integr_hel  153_integr_hel  154_integr_hel  155_integr_hel

Iwona Chojnacka

planta4_plakatW piątek (05.10.2012) klasa Ia po raz pierwszy była w kinie Żak, tym samym rozpoczynając oglądanie cyklu filmów Młodzi w obiektywie, w ramach ogólnopolskiego projektu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej.

Gdy wszyscy zajęli już wybrane przez siebie miejsca, zapowiedziano, że będziemy oglądać film produkcji hiszpańskiej pt.: 4. piętro. Po obejrzeniu plakatu zapowiadającego film,  wszystkim się wydawało, iż głównymi bohaterami są cztery "ciacha". Ale po obejrzeniu czołówki okazało się, jak bardzo się pomyliliśmy. Akcja rozgrywała się w szpitalu onkologicznym, w którym przebywali chłopcy chorzy na raka kości. Jednak miejsce, gdzie ich spotykamy, nie stało się dla nich więzieniem. Wręcz przeciwnie - wielkim placem zabaw, pojedynków, przyjaźni i miłości. To była wielce wzruszająca i pouczająca opowieść.
Po obejrzeniu filmu, dalszą część spotkania poprowadził pan dr Krzysztof Kornacki - pełen wigoru i gejzer energii, wykładowca Uniwersytetu Gdańskiego. Skupiliśmy się na takich problemach jak: nasza reakcja na niepełnosprawność, czy "kalectwo może być darem", czym jest śmierć. Dyskusja była bardzo interesująca, zachęcała do myślenia. Pan Krzysztof Kornacki często w ten trudny i bolesny temat „włączał” humor, co rozśmieszało wszystkich obecnych na sali.
Zajęcia w Kinie Żak należą do tych, które uczą i bawią. 4. piętro jako komediodramat wydawał się w pewnych momentach śmieszny oraz zabawny, a w innych - smutny, dramatyczny i liryczny.

W listopadzie ponownie wyjdziemy całą klasą na kolejny film z cyklu Młodzi w obiektywie - na pewno będzie równie ciekawie, jak za pierwszym razem.

Barbara Jędrzejewska - klasa Ia

nhef_2012-13Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej - rok szkolny 2012/2013 - Klub ŻAK w Gdańsku

Patronat Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Pomorskiego Kuratora Oświaty

Młodzi w obiektywie (wszystkie seanse o godz. 8.30)

  1. 05.10.2012 - 4. piętro, reż. A. Mercero, Hiszpania 2003, 101'
  2. 05.11.2012 - 12 lat i koniec, reż. M. Cuesta, USA 2005, 94'
  3. 04.12.2012 - Billy Elliot, reż. S. Daldry, Francja, Wielka Brytania 2001, 110'
  4. 11.01.2013 - Podkręć jak Beckham, reż. G. Chadha, Wielka Brytania 2002, 107'
  5. 07.02.2013 - Wszystko będzie dobrze, reż. T. Wiszniewski, Polska 2007, 98'
  6. 04.03.2013 - Juno, reż. J. Retman, USA 2007, 96'
  7. 05.04.2013 - Fala, reż. D. Gansel, Niemcy 2008, 107'
  8. 14.05.2013 - Rytm to jest to!, reż. T. Grube, E. S. Lansch, Niemcy 2004, 100'
  9. 10.06.2013 - Mean Creek, reż. J. A. Estes, USA 2004, 87'

Dnia 26.09.2012 r. rozpoczęliśmy zajęcia dotyczące kulturoznawstwa. Prowadzi je z nami pani dr Iwona Jakimowicz-Ostrowska z Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Inspiracją pierwszego spotkania (w formie warsztatów) był tekst Ryszarda Kapuścińskiego Spotkanie z innym jako wyzwanie XXI wieku. Mówiliśmy o tym, co to znaczy być Europejczykiem, Polakiem, obywatelem świata. Próbowaliśmy ustalić, czym w ogóle jest kultura i jak się w niej poruszać. Było ciekawie i inaczej. Już nie możemy doczekać się następnych zajęć i tego, co nas jeszcze czeka w odkrywaniu kultury i siebie.

001_kulturoznawstwo  002_kulturoznawstwo  003_kulturoznawstwo  004_kulturoznawstwo

005_kulturoznawstwo  006_kulturoznawstwo  007_kulturoznawstwo  008_kulturoznawstwo

009_kulturoznawstwo  010_kulturoznawstwo  011_kulturoznawstwo  012_kulturoznawstwo