Klasa A 2012-2015

Międzynarodowy Dzień Teatru ustanowiono w czerwcu 1961 roku podczas 9. światowego kongresu Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (International Theatre Institute - ITI) w Helsinkach (działającego pod auspicjami UNESCO). Jego ustanowienie zaproponował Arvi Kivimaa, prezydent Fińskiego Instytutu ITI. Dzień obchodów ustalono na 27 marca, w rocznicę otwarcia Teatru Narodów (Theatre of Nations) – 27.03.1957) w Paryżu. Od tego czasu Dzień Teatru jest obchodzony rokrocznie przez ponad sto narodowych ośrodków ITI na całym świecie.

Obchody Światowych Dni Teatru mają na celu realizacje statutowych zobowiązań ITI. W statucie czytamy m.in.: ITI powstało w celu promocji i międzynarodowej wymiany informacji na temat teatru, pobudzenia kreacji i zwiększenia współpracy ludzi teatru; uświadomienia opinii publicznej wagi sztuki i artystycznej kreacji w życiu codziennym, w celu wzmocnienia przyjaźni i więzi międzyludzkich.

27 marca, co roku, rozsyłana jest wiadomość, tłumaczona na ponad 20 języków, od wybitnego człowieka teatru zawierająca jego przemyślenia na temat teatru i światowej harmonii. Pierwszą taką wiadomość wysłał w 1962 roku Jean Cocteau. Tego dnia odbywają się specjalne spotkania, sympozja, przedstawienia teatralne itp. poświęcone znaczeniu i problemom teatru.

Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru, klasy 1a i 2a spotkały się z p. Janem Sieradzińskim, dziś już emerytowanym aktorem, w latach 1962-2003 związanym z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, gościnnie występującym również w Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni (1981).

W pierwszej części spotkania aktor przytoczył obszerne fragmenty „Dramaturgii… czyli nauki gry scenicznej dla Szkoły Teatralnej” napisanej przez Wojciecha Bogusławskiego – Dyrektora Teatru Warszawskiego w Warszawie 1812, obficie ilustrując tekst mimiką i wyrazistym gestem.

Drugą część spotkania wypełniła rozmowa gimnazjalistów z aktorem, dotycząca różnych ciekawych (często niezauważalnych dla widza) sytuacji, pojawiających się podczas spektaklu teatralnego, z których należy „wyjść z twarzą”. Pan Jan Sieradziński wyczerpująco opowiadał o nauce tekstu na pamięć, roli suflera w teatrze a także o zabawnych sytuacjach i żartach zdarzających się podczas grania spektaklu.

 

W Międzynarodowym Dniu Teatru, 27 marca 2013 r., po premierze nauczycielskiej spektaklu „Chory z urojenia”, w foyer Teatru Miejskiego w Gdyni nastąpiło uroczyste podpisanie umowy, na mocy której Teatr Miejski w Gdyni obejmie patronat nad klasą 1a, której wychowawczynią jest p. mgr Iwona Chojnacka.

 

     

Poniedziałek zapowiadał się jako normalny dzień szkolny.  Wszyscy byli niewyspani i zasmuceni tym, że tydzień zaczyna się na nowo. Po pierwszej lekcji klasa podzieliła się na grupy i poszliśmy na języki obce. Po piętnastu minutach drugiej lekcji Pani kazała nam się spakować i czekać przy drzwiach wejściowych. Byliśmy zaskoczeni, bo nikt wcześniej nie powiadomił nas o wyjściu do Teatru Miejskiego. Chodziliśmy tam przeważnie na "warsztaty teatralne" a teraz wyjątkowo mieliśmy okazję zapoznać się z życiem teatru od środka. Zrozumieliśmy, że teatr to nie tylko widownia i aktorzy, ale także ludzie, którzy pracują w garderobie, oświetleniowcy, krawcowe, dzięki którym aktor tak pięknie wygląda na scenie. Dowiedzieliśmy się, że każdy, kto pracuje w teatrze, jest niezwykle ważny i oddany swojej pracy. Pani oprowadzająca nas po teatrze zdradziła nam, jak zauważyć, kiedy aktor zapomni tekstu i w jaki sposób podpowiada mu wtedy sufler. Bardzo nam się podobało i już nie możemy się doczekać drugiej części „spotkania” z teatrem, która mam nadzieję niedługo się odbędzie.

   

Oliwia Szewczuk, kl. 1a

Wizyta w synagodze we Wrzeszczu

7.02. był czwartek – tłusty czwartek. My jednak – klasa 1a – zamiast tłustych pączków otrzymaliśmy ogromną dawkę kultury. Najpierw w kinie „Żak”, w cyklu „Młodzi w obiektywie”, obejrzeliśmy film polski pt. „Wszystko będzie dobrze”. Po seansie odbyła się długa i interesująca dyskusja. Przecież poruszone w obrazie problemy nie były nam obce. Potem przemieściliśmy się (na piechotę) do synagogi we Wrzeszczu. Tam – w ramach edukacji kulturowej – mieliśmy pierwsze spotkanie z judaizmem.

Po tym szczególnym miejscu naszym przewodnikiem był pełen werwy, bardzo otwarty na nasze pytania pan Michał Rucki, który opowiedział nam nie tylko o historii Żydów, ich religii, zasadach życia, ale także pokazał przedmioty, które znaliśmy tylko z nazwy. Teraz już wiemy, czym jest Tora, co to jest menora, tałes i dlaczego jego rogi zakończone są sznureczkami z węzełkami. Czy ktoś z Was wie, dlaczego jest ich 613? Mieliśmy w synagodze możliwość nie tylko dowiedzieć się czegoś o naszych „sąsiadach”, ich życiu w Trójmieście, ale także poczuć atmosferę dawnego Gdańska, oglądając wystawę poświęconą historii Żydów w naszym regionie.

Judaizm to inna religia. Okazuje się jednak, że wiele nas łączy. Nie tylko jako chrześcijan, ale i jako ludzi...

30_war_ksSnucie historii od wpisane jest życie człowieka. Jesteśmy ich twórcami i odbiorcami. Opowiadamy historie w domu, w pracy, w czasie rodzinnych spotkań. Chętnie słuchamy ciekawych czy nieprawdopodobnych opowieści, mocno przeżywamy dobre filmy. Często spisujemy swoje przeżycia prowadząc blogi czy kroniki rodzinne. Wiele aspektów naszego życia uzależnione jest od historii – od wyboru lektury po wybór pracy. Okazuje się bowiem, że mają one ogromny wpływ na ludzkie emocje, percepcję pewnych zjawisk oraz wybory. Siłę opowieści wykorzystuje metodyka ilustrowania idei zwana storytellingiem.

18_war_ksCzym właściwie jest storytelling?

Jest to sztuka używania słów i metafor w celu zobrazowania innym ludziom pewnej idei czy zamysłu, w sposób pobudzający ich wyobraźnię i poruszający emocje. Snucie historii jest umiejętnością komunikowania w sposób angażujący emocjonalnie, wciągający słuchacza w dialog, trwale zapadający w pamięć.

Historie pomagają ludziom zrozumieć ich działania i motywacje. Są świetnym narzędziem nauki, zapamiętywania, wiązania faktów oraz ogarniania całości kontekstu. Oprócz tego mogą inspirować, motywować, działać perswazyjnie lub kojąco. A dzięki ładunkowi emocjonalnemu w nich zawartemu zostają w pamięci na dłużej niż liczby czy definicje.

03_war_ks  05_war_ks  07_war_ks  08_war_ks

09_war_ks  12_war_ks  13_war_ks  14_war_ks

Wtorek (5.02.2013) miło i pracowicie spędziliśmy na warsztatach w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni. Tematem przewodnim ćwiczeń był storytelling – umiejętność opowiadania historii – nie tylko za pomocą słów, ale także dźwięków, gestów i ruchów własnego ciała. Zajęcia z nami poprowadziła pani Anna Zalewska-Uberman. Odbyły się one na dużej scenie, pokrytej bielą scenografii do spektaklu, który mieliśmy zobaczyć po warsztatach. Tematem przewodnim była baśń Jana Christiana Andersena pt. Królowa śniegu.

16_war_ks  19_war_ks  21_war_ks  23_war_ks

24_war_ks  25_war_ks  27_war_ks  31_war_ks

Na początku warsztatów chodziliśmy po scenie w różnych kierunkach, próbując wczuć się w temat i nastrój przedstawienia. Na niby bawiliśmy się śnieżkami, jeździliśmy na łyżwach, zastygaliśmy na mrozie, przedzieraliśmy się przez zaspy. Następnie podzieliliśmy się na czteroosobowe grupy. Każda z nich miała za zadanie opowiedzieć fragment historii za pomocą tylko i wyłącznie dźwięków. Pani Ania zgasiła światło, dzięki czemu łatwiej było nam się zaprezentować. Tuż przed zakończeniem zajęć każdy z nas powiedział jedno zdanie, które miało nawiązywać do kolejnych wydarzeń w tekście tak, by powstała jakaś historia.

34_war_ks  37_war_ks  39_war_ks  41_war_ks

42_war_ks  44_war_ks  46_war_ks  47_war_ks

49_war_ks  50_war_ks  51_war_ks  52_war_ks

Bardzo podobały nam się warsztaty i storytelling. Z niecierpliwością czekamy na następne zajęcia w teatrze.

Sandra Jankowska i Basia Jędrzejewska, kl. 1a