Warto poznać
Jarek Szulski - SOR
Opowieść o pogubionym nauczycielu i jego uczniach - Maleństwach, o życiu, które płata nam figle, o nieuniknionej śmierci, o miłości, przyjaźni i zagubieniu, jakiemu wszyscy podlegamy. O tej współczesnej hiperaktywności, nadmiernym pragnieniu udanego życia towarzyskiego i społecznego, o unikaniu skupienia, braku cierpliwości i zaangażowania, o tym wszystkim, co w istocie wywodzi się z silnego lęku przed samotnością.
Kolejne przygody Mirona i jego uczniów, znanych z głośnej powieści pt. „Zdarza się”. To zabawna, tragikomiczna podróż do krainy absurdu zwanej szkołą i wzruszające spotkanie z naszym największym guru – życiem, które daje nam lekcje zwłaszcza, kiedy nie prosimy o nie. No ale „ten śmietnik świata czasem piękny jest” – warto o tym pamiętać i... szukać własnej drogi.
Historia Sora potwierdza moje głębokie doświadczenie, że aby być dobrym człowiekiem i robić dobre rzeczy nie trzeba być „doskonałym” ani „poukładanym”, tylko niezakłamanym. Że świadomość wewnętrznych ograniczeń i wątpliwości może być źródłem prawdziwej siły, a miłość, przyjaźń i odpowiedzialność w życiu mają sens, jeśli towarzyszy im szczypta szaleństwa, humoru i autentyczna otwartość. Czytajcie, cieszcie się i wzruszajcie!
Jacek Santorski
- Szczegóły
- Żurawski Janusz
- Utworzono: 23 marzec 2014
Jarek Szulski – Zdarza się
Powieść Jarka Szulskiego prowokuje i edukuje. To historia o różnych światach młodych i dorosłych. Zainteresuje nie tylko młodych, ale także nauczycieli i rodziców, którzy chcą znaleźć klucz do swoich prawie dorosłych dzieci. Zanim została wydana - już stała się kultowym zdarzeniem w drugim obiegu. Autor - nauczyciel jednego ze znanych warszawskich liceów - nie upilnował roboczej wersji opowieści, która być może nigdy nie powinna ujrzeć światła dziennego... Dla młodzieży „Zdarza się” to nadzieja, a dla dorosłych? Będziecie chcieli wrócić do szkoły!
Elitarna szkoła ze swoimi jasnymi i ciemnymi stronami, pojawiający się klimat warszawskiej Pragi, błędy młodości, bolączki dojrzewania, niezapomniane wycieczki, zwykłe codzienne sytuacje i niezwykłe lekcje, a do tego potężna dawka humoru. To historia dla wszystkich, bo też wszyscy jesteśmy, bądź byliśmy uczniami. A ilu z nas pamięta imiona swoich nauczycieli?
„Powieść pokazuje nam, dorosłym, że 15-latki to dziś już nie małe dzieci, a z drugiej strony bezlitośnie obnaża naszą małość, niedojrzałość i niedostrzeganie ich problemów i wrażliwości. Zachęcam do lektury dorosłych nastolatków (bo to książka o was, a do tego prawdziwa i świetnie się czyta), nauczycieli i rodziców (bo też jest o was i zawiera klucz do waszych relacji z młodymi ludźmi). Ale ostrzegam - w „Zdarza się” są mocne kawałki! Autor jest nauczycielem jednego z warszawskich liceów, mam nadzieję, że po wydaniu swojej książki nie straci pracy w szkole”.
JACEK SANTORSKI
„Ta książka ma niesamowitą moc. Obserwuję ją prawie od poczęcia - liczba zarażonych rośnie w zastraszającym tempie”.
WŁODZIMIERZ BIELIŃSKI
„Książkę Jarka Szulskiego przeczytałam jednym tchem. Każdy, kto był, jest lub zamierza być nauczycielem także powinien to zrobić! Jest to pasjonująca opowieść o stawaniu się nauczycielem, o byciu nim, o szkole - jaka jest i mogłaby być, oraz o tak ulubionych przez nauczycieli prawdziwych wartościach - pod maską współczesności, „karygodnego permisywizmu”, „niebezpiecznych praktyk wychowawczych” czy czego tam jeszcze, i anarchii - widać, że zawsze szlachetnych i zawsze tych samych”.
PROF. BARBARA FATYGA, socjolog, kierownik Ośrodka Badań Młodzieży Uniwersytetu Warszawskiego
- Szczegóły
- Żurawski Janusz
- Utworzono: 10 luty 2014
Miło nam poinformować, że w czasopiśmie EKRANy Film & Media ukazał się artykuł Piotra Kurpiewskiego Filmowe porażki Aleksandra Forda, w którym autor - nauczyciel historii w naszym gimnazjum i doktorant UG - analizuje dwa ostatnie filmy reżysera (zrealizowany Męczennik i niezrealizowany Potop), będące podsumowaniem jego drogi twórczej oraz jaki wpływ na niepowodzenia artystyczne i osobiste miały ówczesne wydarzenia historyczne i polityczne.
Zainteresowanych treścią całego artykułu odsyłamy do kwartalnika EKRANy Film & Media:
Kurpiewski Piotr: Filmowe porażki Aleksandra Forda. "EKRANy" 2012, nr 6, s. 56-59
- Szczegóły
- Żurawski Janusz
- Utworzono: 19 listopad 2012
Radivoje Andric Jak zrobić film - podręcznik dla najmłodszych filmowców
Książka Jak zrobić film Radivoje Andricia przeznaczona dla dzieci w przedziale wiekowym od 9 do 13. Ukazała się po raz pierwszy w Serbii w 2007 r. nakładem wydawnictwa Kreativni Centar i od tej pory doczekała się nie tylko wznowień, licznych entuzjastycznych recenzji, ale także tłumaczenia i wydania na rynku chińskim i indonezyjskim. Tę popularność zawdzięcza zapewne formule: napisano ją lekko, a jednocześnie bardzo konkretnie, poziom języka jest dostosowany do czytelnika, zaś większość pojęć została wytłumaczona za pomocą świetnych ilustracji autorstwa Andrew Vojkovica.
Polską edycję książki Jak zrobić film dofinansował Polski Instytut Sztuki Filmowej. Publikację wsparły także: projekt Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej oraz Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”. Książkę rekomenduje sam Andrzej Wajda.
Celem tej książki jest rozbudzić dziecięcą wyobraźnię, a zarazem dostarczyć młodym czytelnikom podstawową wiedzę z zakresu języka filmu. Dzięki temu będą mogli swobodnie i z przyjemnością wykorzystywać środki audiowizualne do wyrażania własnych myśli, a jednocześnie będą w stanie rozkodować przekazy audiowizualne z jakimi zetkną się w życiu w sposób aktywny, tzn. już nie bezkrytycznie, ale analitycznie. Będą wiedzieć, że wykorzystuje się te środki po to, aby budować sensy, wyrażać emocje i przekazywać informacje, ale także – aby manipulować odbiorcą. Przystępnej definicji każdego z pojęć towarzyszą wymowne i dowcipne ilustracje, a także ćwiczenia do samodzielnego wykonania przez czytelnika. Dzięki nim zdobędzie on krok po kroku szereg umiejętności: kompozycji kadru, animacji ujęcia, zmiany punktu widzenia, reżyserii sceny czy montażu sekwencji filmowych.
Młodzi czytelnicy książki Jak zrobić film poznają podstawy języka filmowego i za pomocą ćwiczeń – uczą się realizować je w praktyce. Zdobywają umiejętności pozwalające im wykorzystać film jako środek ekspresji. Realizacja ćwiczeń rozwija nie tylko myślenie twórcze ale i analityczne.
Jak zrobić film kształci nie tylko przyszłych filmowców, ale także – świadomych widzów.
Książka stanowi świetną lekturę dla nauczycieli chcących włączyć audiowizualne środki przekazu do swoich narzędzi dydaktycznych.
- Szczegóły
- Żurawski Janusz
- Utworzono: 10 wrzesień 2012
Elwira Rewińska, Maria Jolanta Szatkowska - Film w szkole. Wybrane zagadnienia edukacji filmowej
Książka może być przydatna nauczycielowi poloniście, ale także nauczycielowi wiedzy o kulturze oraz wszystkim zainteresowanym wykorzystaniem filmu w pracy pedagoficznej. Książka ta stanowi swoisty model do składania: wybór filmów, tekstów oraz sposób ich funkcjonowania w praktyce, zależy od oczekiwań oraz potrzeb uczniów i nauczyciela.
Prezentowane artykuły mają różnorodny charakter - przedstawiają w sposób syntetyczny wybrane problemy, pozwalają także na wkomponowanie filmu w literacko-kulturowy kontekst, inne są analizą wybranych filmów.
Zasadniczą część stanowią opracowania filmów, które mogą być podpowiedzią do rozbudowania zajęć filmowych. Kryterium doboru filmów stanowiło m. in. skorelowanie ich treści z materiałem literackim realizowanym w szkołach.
Artykuły zamieszczone w drugiej części mają pomóc nauczycielowi i uczniom w rozmowie o wybranych elementach filmu - o obrazie filmowym, aktorze i muzyce. Spostrzeżenia w nich zawarte pozwolą na wnikliwszą, bardziej kompetentną - tym samym na unikającą ogólnikowych, schematycznych sformułowań i ocen - analizę i interpretację filmu.
- Szczegóły
- Żurawski Janusz
- Utworzono: 05 wrzesień 2012
Strona 7 z 10