Koło filmowe
Projekt Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej od lat cieszy się rosnącą popularnością wśród uczniów i zwiększającym się zaufaniem nauczycieli. Obecna jego edycja odbywa się już w ramach zainicjowanej przez Polski Instytut Sztuki Filmowej koalicji projektów na rzecz edukacji filmowej. Dzięki temu powstała w Polsce komplementarna struktura, która obejmuje nie tylko kształcenie uczniów w zkresie wiedzy o filmie i historii kina, lecz także kształcenie nauczycieli i udostępnianie im narzędzi potrzebnych do pracy z filmem na lekcjach. Połączenie Filmoteki Szkolnej dostępnej w szkołach i projektu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej prowadzonego w kinach sprawiło, że zarówno uczniowie, jak i nauczyciele mają pełen wachlarz możliwości wykorzystywania filmu w codziennej nauce i nauczaniu.
Wszystkie filmy wybrane do projektu i oglądane w atmosferze kina studyjnego lub lokalnego na dużym ekranie niezmiennie od wielu lat stanowią swego rodzaju okno na to, co być może nieznane - inny świat, jego mieszkańców, ich zwyczaje, emocje i uczucia.
Klasa Ia uczestniczy w cyklu pokazów noszących tytuł Wielokulturowość w filmie.
Współczesny świat kurczy się. Trudno nie zgodzić się z tym stwierdzeniem, jeśli tak wiele osób codziennie korzysta z Internetu, ma swoje konto na Facebooku, poznaje muzykę z innych krajów poprzez MySpace, a Google Maps umożliwiają mu zobaczenie domu poznanego na wakacjach znajomego.
Choć współczesna, zglobalizowana kultura wydaje się bardzo jednorodna, podobieństwa są tylko pozorne. Odkrywanie różnic nie jest tak trudne w momencie, gdy środki komunikacji pozwalają nam na błyskawiczne przemieszczanie, a łatwo dostępna wiedza pomaga w przygotowaniach do tych podróży. Nawet jeśli są to tylko podróże filmowe. Sposobem na poszerzanie wiedzy może być kino współczesne. Film przemawia do widza z dużą intensywnością, co ułatwia w znacznym stopniu zwrócenie uwagi na nowe informacje o świecie, w tym też różnice międzykulturowe. Cykl złożony z filmów z różnych kręgów kulturowych, pokazuje nie tylko odmienność kulturową, lecz przede wszystkim zjawiska wynikające ze spotkania na granicy takie jak: asymilacja, izolacja, tożsamość etniczna czy narodowość.
(Wykorzystano materiały przygotowane do projektu)
- Szczegóły
- Żurawski Janusz
- Utworzono: 10 październik 2011
3 marca 2011 r. klasy 2c i 3a uczestniczyły w projekcji filmu Czarny czwartek - Janek Wiśniewski padł, przejmującym obrazie, którym reżyser Antoni Krauze przypomina jedną z najmroczniejszych kart z historii PRL-u. Jedynym filmem o Grudniu 1970 był - dotyczący wydarzeń szczecińskich - obraz Skarga Jerzego Wójcika z 1991 roku. Natomiast ani o wydarzeniach w Gdańsku czy w Gdyni, nie nakręcono żadnego filmu fabularnego, a szczegóły gdyńskiego dramatu są mało znane. Zapewne najlepiej wiedzą o nich mieszkańcy naszego miasta oraz ci, którzy interesując się historią, sięgają po opracowania książkowe.
Autorzy scenariusza filmu - Michał Pruski i Mirosław Piepka - przyznają, że 17 grudnia 1970 roku był na pewno najczarniejszym dniem w czasach PRL-u. Całe zło i okrucieństwo ówczesnej władzy, jej perfidia i nieliczenie się z obywatelami własnego kraju zogniskowały się w tym jednym dniu, kiedy niczego niespodziewających się ludzi zwabiono w pułapkę, by strzelać do nich jak do tarcz strzelniczych.
O ile w Gdańsku i Szczecinie wystąpienia robotników przybierały gwałtowny obrót, płonęły partyjne komitety, o tyle Gdynia była spokojna i wyważona. Władze miasta podpisały porozumienie z komitetem strajkowym, nie wypadła choćby jedna szyba z okna.
W tej atmosferze, po słynnym apelu Stanisława Kociołka o powrót do pracy, zwyczajni ludzie uwierzyli w słowa partyjnego dygnitarza i pojechali do swoich zakładów pracy. Zamordowano osiemnastu spośród nich, setki odniosły ciężkie rany. Nie było w powojennej historii Polski zbrodni równie cynicznej, w istocie egzekucji przeprowadzonej na zimno, bez cienia skrupułów.
Widowiskową rekonstrukcję dramatycznych wydarzeń w Gdyni, zakończonych brutalną pacyfikacją manifestantów przez oddziały wojska i milicji w 1970 roku, wyróżniają nie tylko rozmach inscenizacyjny i trzymająca w napięciu akcja. Warto zwrócić uwagę na wybitne kreacje Piotra Fronczewskiego jako Zenona Kliszki oraz Wojciecha Pszoniaka jako Władysława Gomułki, a także wzruszające role - debiutującej na ekranie - Marty Honzatko i Michała Kowalskiego.
Muzykę do filmu skomponował Michał Lorenc. Balladę o Janku Wiśniewskim - porywający motyw przewodni do Czarnego czwartku - zaśpiewał Kazik Staszewski.
- Szczegóły
- Żurawski Janusz
- Utworzono: 04 marzec 2011
Klasa 2a podczas MARATONU FILMOWEGO 13 LISTOPADA 2009r. :)
- Szczegóły
- Maliszewska Danuta
- Utworzono: 19 styczeń 2010
Zajęcia koła filmowego odbywają się dwa razy w tygodniu - we wtorki i środy w gościnnych progach czytelni Gimnazjum nr 11.
Uczniowie oglądają filmy wraz z opiekunem koła, dyskutują na ich temat i starają się zbadać zarówno treść każdego filmu, jego budowę jak i wartości estetyczne.
Grupa zaawansowana, do której przypisani są uczniowie klasy II A (oraz wszyscy ci, którzy uczęszczali na zajęcia w latach ubiegłych) spotyka się we wtorki w godzinach 14:30-17:30.
Grupa początkująca, do której przypisane są uczennice klasy I a (oraz wszyscy ci, którzy chcą poznać historię kina oraz nauczyć się analizować filmy fabularne) spotyka się w środy w godzinach 13:30-16:30.
Najbardziej oczekiwanym wydarzeniem w życiu filmowym uczniów naszego Gimnazjum jest całonocny maraton filmowy odbywający się raz na semestr. Pierwszy maraton już wkrótce!
- Szczegóły
- Utworzono: 02 listopad 2009
Strona 13 z 13